I vilket format vill ni ha tryckfilen?

Vi behöver normalt tryckfilen som en vektorfil. Vektorfiler är vanligtvis sparade som en EPS-fil men det finns även vektoriserade PDF och AI-filer (Adobe Illustrator). I några fall går det också bra att använda högupplösta bitmappsfiler (exempelvis en JPEG-fil) med en upplösning på minst 300 dpi. Kontakta oss ifall du är osäker på om en fil fungerar.

Vad är en vektorfil?

En EPS-fil är en så kallad vektorfil. En vektorfil kan förstoras och förminskas utan att den tappar i kvalitet vilket gör att den lämplig vid märkning.

Jag har ingen vektoriserad EPS-fil. Kan ni hjälpa mig att omvandla min logotyp till en EPS-fil?

Ja, vi hjälper gärna till att skapa en EPS-fil om du inte har det till självkostnadspris. För att vi ska lyckas skapa en EPS-fil behöver vi förlagan som en stor bild i JPEG-, PDF- eller TIFF-format.

Jag kan inte öppna EPS-filen. Är det något fel på den?

EPS-filer kan bara öppnas i speciella ritprogram. Kan du inte öppna EPS-filen beror det troligtvis på att du inte har något sådant program installerat på din dator. Vi kan hjälpa dig med att öppna filen och återkomma med ett korrekturförslag utan kostnad.

Hur vet jag ifall min fil är en vektoriserad EPS-fil?

En EPS-fil är normalt sparad med ändelsen eps. För att med säkerhet veta att den är en verklig EPS-fil med vektoregenskaper måste den kontrolleras i ett ritprogram. Skicka filen tills oss för en kostnadsfri bedömning

Varför behöver ni en Pantone-/PMS-kod?

För att beställda varor ska bli tryckta med rätt färg behöver vi veta vilken tryckfärg du vill att vi ska använda. Tryckfärgen anger du som en Pantonekod, också kallad PMS-kod. Denna kod styr helt och hållet vilken färg trycket får. Om du inte har en PMS-kod kan du också överlåta på oss att bedöma vilken PMS-kod som bäst motsvarar färgen i din tryckfil. För produkter där det ingår 4-färgstryck behöver du inte ange några PMS-koder.

Hur lång är leveranstiden?

De flesta produkter har en leveranstid på 3-4 veckor från av kunden godkänt korrektur erhållits. Den normala leveranstiden för varje produkt finns angiven på respektive produktsida under rubriken ”Snabbfakta”. Ofta kan vi pressa ner leveranstiden om det är bråttom. Kontakta oss ifall du har en specifik deadline så kontrollerar vi ifall vi klarar den samt om eventuella expresskostnader tillkommer.

Har ni produkter med expressleverans?

Ja, vi har ett antal produkter som vi kan leverera extra snabbt. De har namnet Express framför produktnamnet.

Hur levereras varorna?

Vi ombesörjer transport för köparens räkning och kostnad till önskad leveransadress genom lämplig transportör som vi valt ut. Leveransadressen måste alltid vara en gatuadress (ej boxadress) Det är viktigt att det finns bemanning under kontorstid på leveransadressen. Det är tyvärr inte alltid möjligt att i förväg få reda på exakt dag och tidpunkt då leverans kommer att ske.

Kan jag få leverans till mer än en adress?

Ja, ni uppger i er beställning (där ni fyller i leveransadressen i rutan övrig information) till vilka adresser ni önskar få godset levererat. Uppge också mängd/antal som skall skickas till respektive adress.

Vad skall göras vid transportskador?

Om godset är transportskadat vid mottagandet skall det omgående reklameras direkt till chauffören på plats. Upptäcks skadan efter chauffören lämnat platsen skall det reklameras till transportbolagets reklamationsavdelning snarast. Vi hjälper till med information hur ni skall gå tillväga om det behövs.

Tillkommer moms på priserna?

Ja, moms tillkommer på alla priser. Momsen är 25 % med undantag för livsmedel (typ reklamgodis) som har 12 % moms.

Tillkommer fraktkostnader?

Ja, fraktkostnader tillkommer.

När sker betalning?

Betalning sker normalt mot faktura 30 dagar. Normal kreditprövning sker alltid på nya kunder. Ej kreditgodkända företag & föreningar betalar i förskott. Privatpersoner betalar alltid i förskott.

Kan ni skicka ut ett prov?

Önskas ett prov kan vi oftast lösa detta genom att ni kontakta oss direkt på telefon 0486-202 80.